fredag 11 juli 2008

De självklara frågorna

Det är framförallt en sak som slagit mig under besöket i Almedalsveckan. Oftast så glömmer man bort att kämpa för de verkligt självklara frågorna. Helt enkelt för att de för mig känns som att det är så pass självklara saker att jag nästan glömmer bort att frågorna inte redan är genomdrivna.

Jag inbillar mig ofta att alla människor håller med om de allra mest självklara och grundläggande rättigheterna och i så fall innebär det rimligtvis att de beslut som krävs för att uppfylla de frågorna eller kraven redan är tagna. Dock så är det ju inte så, många lagar finns inte och många rättigheter uppfylls inte. Den kommande tiden ska jag verkligen försöka att kämpa mer för de allra mest "självklara" frågorna, de som vi i en bra värld skulle ha lämnat bakom oss sedan lång tid tillbaka. De frågor jag främst tänker på är följande (vissa främst internationellt och vissa främst nationellt):

- Rätten till mat
Det är för mig oförklarligt att det finns folk som svälter i världen. Hur kan vi i västvärlden någonsin inbilla oss att människor som är undernärda eller uttorkade någonsin skall kunna kräva demokratiska rättigheter? Hur kan vi i västvärlden acceptera att denna mänskliga rättighet inte uppfylls? Det är dags att ändra reglerna för handeln och se till att fördela matresurserna.

- Jämlik sambo- och äktenskapslagstiftning
Jag ställer mig otroligt frågande till att vi år 2008 fortfarande inte har en könsneutral sambolag! Finns det något argument till att två män eller två kvinnor inte ska kunna ta ett gemensamt lån och bo tillsammans i en lägenhet med samma regler som ett tvåkönat par? Nej det gör det inte! Att vi i Sverige kan ha så diskriminerande lagar fortfarande är för mig oförståeligt.

- Man skall inte få göra vinst på skattepengar genom att driva skola (eller vård)
Det finns många olika åsikter om friskolorna och framförallt finns det otroligt många hållbara argument emot dem. Bristen på insyn och kontroll, svårigheten att planera antalet skolplatser kommunerna måste tillhandahålla inför terminsstarterna, osv. Det finns ett och annat bra argument för också, att det händer att skolor faktiskt anpassar sig mer efter olika elevers behov och nya pedagogiker används. Dock har jag aldrig hört ett enda bra argument för att företag skall få göra vinst genom att driva skolor. Det är helt absurt att våra gemensamma skattepengar skall kunna ge utdelning i någons aktieportfölj. Vi får inte acceptera att skattepengar tas från elever och ges till aktieinnehavare. De nuvarande reglerna är så absurda för mig att jag nästan inte tror att det är sant!

- Klimathotet och konsumtionen
Jag tycker att det säger sig själv att vi inte kan fortsätta konsumera som vi gör. Bilar, flygningar, otaliga mängder kött, transporterat vatten, osv, osv. Vi vet att för att hela jordens befolkning skulle kunna leva som en medelsvensson så skulle vi behöva tre jordklot till. Vi har uppenbarligen inte tre jordklot till. Det är dags att politiken sätter gränser, eftersom att vi som konsumenter uppenbarligen inte klarar av det!
Jag vill även tillägga att de som hävdar att detta "löser sig själv" genom andra energikällor, ekologiska produkter och dylikt bör tänka en gång till. Det finns inte råmaterial på jorden att producera miljöbilar till alla människor. Dessutom krävs det så pass mycket energi för att tillverka en bil att det är miljövänligare att behålla sin bensinslukande tidigare bil. Det är dags för oss att bygga ut järnvägen och ställa bilarna för gott!

Ordfront har en otroligt bra artikel på ämnet, främst om olja men den belyser vår energianvändning och gör en ganska mörkrädd!


Det finns många fler självklara frågor, men man måste ju börja i någon ände!

2 kommentarer:

  1. Kul att se att du har en ny blogg!
    Den ska jag följa!

    :)

    och mycket bra skrivet. Håller självklart helt med!

    SvaraRadera
  2. Bra sammanfattning!

    /Anonym

    SvaraRadera